Skip to Content

DJ Broadcast

Den Haag - Nijmegen (review and interview with Jonas The Plugexpert)

Published: August 6, 2013
Tags: esc.rec.37, Press

PREVIOUS
NEXT
RANDOM

Jonas The Plugexpert – Den Haag – Nijmegen
Review/interview in DJ Broadcast:

DJB SIGNALEERT JONAS THE PLUGEXPERT

In DJB Signaleert tipt de redactie wekelijks een band, dj, producer, platenlabel of zelfs een blog of genre waarvan wij denken dat het wel eens iets kan gaan worden. Middels een vast format en waar mogelijk inclusief audio. Deze week stuurde het Esc.rec. label ons een link naar Jonas the Plugexpert. Deze Nijmegenaar begon begin jaren negentig met muziek maken op zijn Commodore Amiga. Tegenwoordig produceert hij op zijn laptop een levendige mix van beats, bass, grooves, rave synths en jungle.

Wie, wat, waar?
Richard Jonas alias Jonas the Plugexpert, bijna 35 met roots in de hip hop. Hij heeft al vele releases gehad, o.a. op Upitup, Lomechanik, het Ierse Acroplane en nu dus het Esc.rec label. Van optreden houdt hij niet zo.

Waarom is dit interessant?
Deze producer heeft met zijn bijna 35 jaar vele hypes langs zien komen en maakt hier op eer interessante wijze zijn eigen verhaal van. Luister hieronder zelf maar.

Hoe ben je op de naam Jonas the Plugexpert gekomen?
Er zat niet echt een idee achter. Ik werk voornamelijk met plug-ins, software en vond deze alias toepasselijk. Hip hop is een van mijn eerste muzikale passies dus is ‘bragging & boasting’ mij niet vreemd. Het is niet echt een bescheiden naam, maar het past bij mijn muziek; met een knipoog allerlei beat genres door elkaar mixen.

Ben je fulltime muzikant? Zo nee, wat doe je in het dagelijks leven?
Nee, ik verdien er mijn brood niet mee. Daar is mijn muziek ook niet commercieel genoeg voor denk ik. Ik maak mijn muziek naast veredelde slavenarbeid in een magazijn. Soms krijg ik een paar euro binnen via Bandcamp, maar daar kan je niet van leven. Op het moment zit ik ook in een hip hop – jazz crossover project met een groep talentvolle jonge rappers, jazzmuzikanten en producers. We gaan een plaat maken en ook op tour, maar we hebben nog geen naam. Daar kan nog wat leuks uit komen.

Op je bandcamp staan tracks van half jaren negentig, waarom kennen wij jou niet?
De muziek die ik maak is voor een zeer kleine nichemarkt. Ook voel ik me niet op het gemak met de aandacht van op het podium staan. Dat moet je denk ik toch doen om een beetje naamsbekendheid te krijgen. Ik heb daar wel kansen voor gekregen, maar ben vaak te perfectionistisch en verlegen. Het gaat met het ouder worden steeds beter, al blijf ik meer iemand van op de achtergrond zijn, in de studio zitten en gewoon muziek maken. Soms doe ik het wel, ik zit bijvoorbeeld bij een label dat Up it Up heet. Zij organiseren geregeld events in Engeland, Duitsland en Rome en die kansen wil ik wel pakken komend jaar.

Hoe omschrijf jij jouw eigen sound?
Over de top, ‘tongue in cheek’ megamix van alle beatgenres. Geregeld met humor, maar ook technisch en complex, muziek waarin vaak iets is verstopt en hopelijk genoeg in is te ondekken.

Ik ben begonnen op een Amiga 500, een oude Commodore computer. Daar had je demo’s op die ik ging remixen. Na verloop van tijd ging ik dingen toevoegen en begon ik mijn eigen stijl te ontwikkelen. Deze stijl is geïnspireerd door de breakbeat, jungle en drum ’n bass uit Engeland.

Je platen hebben namen als ‘Nijmeegsche Kaasschotel’ en ‘Pindarotsjes’, dat is dan de knipoog?
Ja bijvoorbeeld, maar ook stijlen sneller of langzamer spelen, de cliches benadrukken en deze met elkaar te mixen en mijn keuze in samples.

Wat zijn artiesten die je inspireren?
Ik luister naar van alles en nog wat, dingen die worden aangeraden op het internet. Voor het samplewerk zoek ik ook vaak in oudere muziek. Mijn broertje is fan van allerlei Braziliaanse muziek en neemt dingen mee voor mij om te samplen in mijn hiphop tracks. Qua elektronische muziek luister ik veel naar de artiesten geinspireerd door Aphex Twin en dingen van zijn Rephlex label. Op het moment vind ik wat Machinedrum doet ook erg lekker.

Hoe kom je op de namen van je platen?
Bij de laatste plaat, Den Haag – Nijmegen lag het vrij voor de hand omdat veel van die muziek tijdens het pendelen tussen die plaatsen is begonnen. Ik studeerde aan het conservatorium in Den Haag, dus heb ik een aantal jaar moeten reizen tussen Nijmegen en Den Haag. Ik zat dan met mijn laptop in de trein en heb aan vele honderden ideeen gewerkt. Nu ik klaar ben met mijn studie, heb ik genoeg tijd deze uit te werken tot volledige tracks en daar huidige invloeden van nu (juke, footwork) in te verwerken. Niet alles is van begin tot einde in de trein gemaakt, maar de ideeën komen daar wel vandaan.

No comments yet.