Skip to Content

Review & interview in Gonzo (circus) magazine

The Void* - Values: "Lastig in een hokje te stoppen [...] kunstwerkje"

Published: July 6, 2016
Tags: LES001, Press

PREVIOUS
NEXT
RANDOM

The Void* – Values
Review by Theo Ploeg and a large interview by Quinten Lengeler in Gonzo (circus) magazine:

IMG_20160705_195627

IMG_20160706_091203

IMG_20160705_195951

IMG_20160705_195811

Eigenlijk is het een wonder dat ‘Values’ is verschenen. Roald van Dillewijn, Eric Magnée en Tijs Ham houden ervan te stoeien met software, elektronica en instrumenten. Daar experimenteren ze mee en passen ze aan. Tinkering heet dat. De essentie ervan is dat alles altijd in beta is, in ontwikkeling. De zes composities op ‘Values’ zijn dat niet meer, want zijn vastgelegd op zwart vinyl. Van Dillewijn, Magnée en Ham zullen daar tegenin brengen dat ‘Values’ een momentopname is, eigenlijk ook één van de vele mogelijke, tijdelijke uitkomsten van hun tinkering-sessies. Alleen is deze toevallig vastgelegd. Enfin, we mogen blij zijn dat ‘Values’ er is. Onder de naam The Void*, waarin * staat voor pointer: een verwijzing naar de in de programmeertaal C gebruikte variabele waarvan de waarde bewust niet is gedefinieerd, geeft het drietal regelmatig optredens en workshops over het maken van eigen software en hardware om muziek mee te maken. Onder andere tijdens de Algorave-sessies van de Amsterdamse organisatie Code(d) Matters. ‘Values’ is ontstaan uit opnamen die werden gemaakt tijdens improvisatiesessies, waarin instrumenten werden gebouwd en aangepast, in Frankrijk. De oorspronkelijke opnamen zullen inmiddels onherkenbaar zijn. Op ‘Values’, gestoken in een prachtige, deels gelasercutte hoes (ontworpen door het Nijmeegse Studio Another Day), staan zes onaffe composities ergens tussen ambient, elktro-akoestische muziek en postrock in. Soms vrijwel uitgewerkt tot een compositie met een kop en staart (opener ‘Function’, de gedreven gebroken techno van ‘Abstract’), soms een rijke improvisatie die nog alle kanten uit zou kunnen evolueren (ambient ontmoet elektro-akoestisch in ‘Dereference’, het verstilde op pianoklanken rustende ‘B BI DI F’). Lastig in een hokje te stoppen en dus verschenen als samenwerking tussen drie platenlabels (Lomechanik, Esc.rec. en Shipwrec). Een eindig kunstwerkje dat laat zien en horen dat muziek maken voor The Void* geen grenzen kent.

No comments yet.