Skip to Content

Review in Vinyl50

The Void* - Values: "Dit zweeft, dit is kwetsbaar, dit is plechtig en stemmig [...] buitengewoon sfeervol en stijlvol gedaan."

Published: August 9, 2016
Tags: LES001, Press

PREVIOUS
NEXT
RANDOM

The Void* – Values
Review by Dennis Dekker in Vinyl50:

The Void* is het superspannende muziekcollectief van Roald Dillewijn, Eric Magnée and Tijs Ham. Meer dan twee jaar achtereen werkten ze aan hun debuut getiteld Values. Dat werken betekent voor dit trio meer dan nummers verzinnen alleen. Het betekent ook zelf elektronische instrumenten maken, software programmeren, omgevingsgeluiden en stemmen opnemen, dat alles weer samenvoegen met traditionele gitaar en keyboards en die combi vervolgens mixen met eigengereide samples en overdubs. Wat er dan ontstaat? Een kakofonie van vervormde geluiden, een muur van dronerock, een klankkeur van noise en ambient-achtige tonenregens.

Even beginnen bij het begin: dat sterretje achter Void staat voor het woordje ‘Pointers’. Tezamen zijn het woorden uit de computertaal. Terwijl ‘void’ staat voor ‘leeg’, staat ‘pointers’ voor een ‘variabele die een geheugenadres bevat’. Bij elkaar betekenen de woorden ‘void pointer’ in de computertaal dus een ‘type informatie dat niet gespecificeerd is’. Wellicht is dat meteen ook wel de conclusie van deze band, dit album. Dit is een type van improvisatiemuziek dat vooralsnog niet heel erg gespecificeerd en gebruikelijk is. Het ontbreken van beats zorgt er voor dat je nooit met de knalharde house-kant geconfronteerd wordt maar kan wegdromen bij geweldige klankescapades. Het ontbreken van drums en vocalen die tekstlappen voordragen zorgt er voor dat dit geen traditionele recht-toe-recht-aan rockmuziek is, maar dat je eens fijn kunt genieten van een originele variant van postrock 2.0. Dit debuut bevat zes veelal lange nummers met eigengereide titels als Function, Dereference, Memcpy, Abstract of zelfs benamingen die refereren aan de gebruikte akkoordenachtige schema’s zoals D BI DI F en E AB EF B. In een vakantiehuis in het Franse dorpje Hary werkte het trio in 2014 een week lang aan deze improvisatiestukken. Vervolgens zijn ze daar in Nederland in vele sessies mee gaan schaven, knippen en plakken en produceerde het trio tijden aan een album dat Rinus Hoonig van de Haarlemse vinylperserij Record Industry uiteindelijk zeer helder en ruimtelijk gemastered heeft.

Luisterend naar Values, kun je soms bijvoorbeeld denken aan de zachte instrumentale interludes die Trent Reznor of Brian Eno kunnen maken. Maar soms hoor je ook trage Jochem Paap-achtige muziekverzinsels die klinken als buizengerinkel in een oude silo, rondmarcherende legers robots, of grommende gitaren vanuit zompige te schaars verlichte kelders. Op andere momenten denk je weer aan sfeervolle instrumentale neo-klassieke Belgische luisterbands zoals Illuminine. Dit zweeft, dit is kwetsbaar, dit is plechtig en stemmig. Soms lijk je insecten te horen, of talloze monden die als percussie-instrumenten allerhande unieke geluiden produceren of synths die gieren als sirenes en ongeleide, stormachtige windvlagen. Maar altijd is het buitengewoon sfeervol en stijlvol gedaan.

Values van The Void*, is kortom een zeer bijzonder werk. Zo muziek maken is nog niet heel vaak gedaan. Okay, het is wellicht ooit geïmproviseerd, maar uiteindelijk is dat alles via allerhande kunst- en vliegwerk door een prachtige softwaremangel gehaald en weldegelijk zeer warm en spannend vastgelegd. Ik stel me zo voor dat ieder liveoptreden van The Void* misschien wel heel andere nummers bevat, maar minstens net zo uniek is als deze waardevolle plaat. Een advies aan de gemiddelde muziekliefhebber? Denk eens lekker ‘out of the box’ en koop deze plaat. Er zijn er sowieso maar weinig gemaakt; dat is doorgaans alvast een trigger voor een aantal van jullie. Daarbij mag je deze band ook weldegelijk wat centjes gunnen. Ze verdienen het namelijk om een vervolg te maken dat uit eenzelfde kleurrijk sonisch universum komt.

De muziek is al zo ambient, zo drone-rockerig, zo sfeervol. Maar om dat effect te versterken is de cover van deze plaat zichtbaar een geweldig aanvullend product, gemaakt door Studio Another Day. De hoes waar de plaat in zit, is getooid met een waanzinnige psychedelische Rotkho-achtige zeefdruk (van Kurtface in Nijmegen). Een zeefdruk die je overigens al een beetje ziet door enkele gaten die in de hoes gesneden zijn. Of beter gezegd; met een heuse lasersnijmachine op diverse plekken zijn aangebracht (door Steim). Sterker: de brandranden van de laser zijn nog zichtbaar. Mede hierdoor hebben Roald van Dillewijn, Eric Magnée en Tijs Ham, alias The Void* met Values een geweldige totaalbeleving uitgebracht.

No comments yet.