Skip to Content

Review in Gonzo (circus) magazine

"Wat 'Tak' uniek maakt, is het feit dat de meditatieve loops ook van klankkleur veranderen: je hoort de taknaald letterlijk slijten, en het geluid degenereren, terwijl je luistert."

Published: July 30, 2018
Tags: esc.rec.59, Press

PREVIOUS
NEXT
RANDOM

Jeroen Diepenmaat – Tak
Review by Peter Vercauteren in Gonzo (circus):

In de afdeling Kunstwerken Die Lawaai Maken zijn we bijzonder gecharmeerd door ‘Tak’ van installatiebouwer en tekenaar Jeroen Diepenmaat. Deze installatie bestaat uit boomtakken die fijn geslepen, gefixeerd en geprepareerd worden zodat ze, met behulp van een contactmicrofoon, als pick-upnaald voor draaitafels gebruikt kunnen fungeren. Muziek is trouwens de rode draad in de kunst van Diepenmaat; de man maakt ook tekeningen gebaseerd op singeltjes, schildert partituren, enzovoort. Ook cassettes en platen duiken vaak als grondmateriaal in zijn werk op. Voor ‘Tak’ kiest hij voor vinyl van onder andere Griekse volksmuziek en The Mormon Tabernacle Choir. De aard van het gebruikte afspeelmateriaal zorgt natuurlijk voor enige vervorming, maar we moeten toegeven dat die puntige houtsoorten prima klinken. Omdat er met loops gewerkt wordt en soms ook geëxperimenteerd wordt met afspeelsnelheid (78 toeren) van het bronmateriaal, komt de luisterervaring heel dicht in de buurt van de vroegste vinylmanipulaties van artiesten als Robert Turman en Boyd Rice/NON. Wat ‘Tak’ wel uniek maakt, is het feit dat de meditatieve loops ook van klankkleur veranderen: je hoort de taknaald letterlijk slijten, en het geluid degenereren, terwijl je luistert. Deze originele experimenten zijn verkrijgbaar als download, maar het conceptuele summum is natuurlijk de tastbare versie: een echte tak met als uiteinde een USB-stick, die bovendien vier uur bonusmateriaal bevat.

No comments yet.